ארמון פיטי (Palazzo Pitti) וגני בובולי (Giardino di Boboli) בפירנצה

ארמון רנסנס זה הוזמן על ידי הבנקאי לוקה פיטי בשנת 1458 ונקנה מאוחר יותר על ידי משפחת מדיצ'י. במהלך מאות השנים, הוא היה ביתם של שליטי העיר מבית לורן וסבויה עד שבני שושלת סבויה תרמו אותו למדינה בשנת 1919.

חזית ארמון פיטי בפירנצה; By Suicasmo, CC BY-SA 4.0

כיום הארמון מחולק לחמישה מוזיאונים: "האוצר של הדוכסים הגדולים" ו"מוזיאון האייקונים הרוסיים" (עם הקפלה הפלטינית) בקומת הקרקע; הגלריה הפלטינית ודירות השרד בקומה הראשונה ו"הגלריה לאמנות מודרנית" ו"מוזיאון התלבושות והאופנה" בקומה שנייה.

מבט אל ארמון פיטי מגני בובולי, פירנצה; Depositphoto

קומת הקרקע

בקומת הקרקע של פאלאצו פיטי סודרה דירת הקיץ לדוכס הגדול של טוסקנה לעתיד, קוזימו השלישי, ולכלתו כאשר נישאו בשנת 1661. מרכז הדירה היה האולם המרכזי הגדול, אשר הדוכס הגדול של טוסקנה, פייטרו לאופולדו, מבית הבסבורג-לורן החליט להפוך לקפלה הפלטינית בשנת 1766. המראה הנוכחי שלה הוא תוצאה של העיצוב שהזמין הדוכס הגדול הבא של טוסקנה, פרדיננד השלישי, מהאדריכל ברנרדו פאלאני ומהצייר לואיג'י אדמולו, אשר עיטרו את קירות הקפלה והפרוזדור בציורים המציגים נושאים מקראיים ואוונגליסטים. המזבח, כולל אלמנטים ממזבח קפלת הנסיכים בכנסיית סן לורנצו בפירנצה והוא בעל ערך רב.

 

ה"אוצר של הדוכסים הגדולים" (Il Tesoro dei Granduchi), שהיה ידוע בעבר כמוזיאון הכסף, מורכב מסדרה של חדרים מעוטרים בקפידה. גילופי ענבר מעודנים, מיניאטורות שנהב, מצנפות נוצצות וכיסויי ראש, קופסאות כסף ועוד אבני חן ותכשיטים שונים מוצגים בהם. בולט (אך לא תמיד פתוח) הוא חדר די ג'ובאני דה סן ג'ובאני (Sala di Giovanni da San Giovanni), הכולל ציורי קיר מפוארים מרצפה עד תקרה (1635-1642) החוגגים את חייו של לורנצו המפואר (Lorenzo Il Magnifico) לבית מדיצ'י.

 

קומה 1

הגלריה הפלטינית (Galleria Palatina)

רפאל ורובנס מתחרים על הבמה המרכזית באוסף מעורר הקנאה של אמנות מהמאה ה-16 עד ה-18 שצברו הדוכסים מדיצ'י ולורן והמוצגעים בגלריה הפלטינית (Galleria Palatina), שאליהו מגיעים בסדרה של גרמי מדרגות מהחצר המרכזית של הארמון (פנו ימינה מהכניסה הראשית). הגלריה הזו שמרה על סידור התצוגה המקורי של הציורים, כך שהיא מהממת מבחינה ויזואלית – לכו לאט והתמקדו בעבודות אחת אחת.

חדר פרומתאוס (Sala di Prometeo)

נקודות השיא בחדר זה כוללות את הציור העגול ("טונדו") "מדונה וישו העולל" של פיליפו ליפי (1452) ואת "דיוקן אישה" של בוטיצ'לי (בערך 1475–1490), שנחשב כדיוקן של סימונטה וספוצ'י (Simonetta Vespucci), אהובתו של ג'וליאנו דה' מדיצ'י, והוא אחד מהפורטרטים העתיקים ביותר של הגלריה. ב"מדונה וישו העולל" רואים את המאפיין של ציוריו של פיליפו ליפי – עשירים ומלאי חיים. בחזית הציור יושבת מריה עם ישו התינוק על כסא על רקע פנים של בית עשירים. ברקע מצוירת סצנת לידתה של מריה. משמאל נראית אנה, אמה של מריה, על מיטת הלידה, מוקפת במילדת ובמשרתות ושולחת ידה אל התינוקת המחותלת. מימין נראות נשים הבאות לברכה ולהעניק לה את מתנותיהן. זהו דימוי חדש של מריה, כנערה צעירה ושברירית עם מבט מהורהר.

חדר יוליסס  (Sala di Ulisse)

"מדונה מהחלון" (Madonna dell’Impannata) של רפאל (1513–14).

"מדונה מהחלון" (Madonna dell’Impannata) של רפאל, גלריה פלטינה, ארמון פיטי, פירנצה

Sala dell'Educazione di Giove

"הקופידון הישן" של קאראווג'יו הריאליסטי האכזרי (1608).

Sala di Saturno

אל תחמיצו חדר זה, המלא ביצירות מרהיבות של רפאל, כולל "מדונה של הכיסא" (Madonna della seggiola) ו"מדונה גרנדוקה" (Madonna del Granduca (בערך 1505), המעולות שבתמונותיו שנראות נטולות מאמץ כ"כ, שבד"כ קשה לך לדמיין אותן במחשבה של עבודה קשה ומייגעת. הפשטות הבהירה שלהם היא אך תוצאה של מחשבה מעמיקה, תכנון זהיר ותבונה אמנותית עצומה.

"מדונה וילד" (Madonna del Granduca) של רפאל, גלריה פלטינה, ארמון פיטי, פירנצה

מאדונה גרנדוקה נקראת כך מכיוון שאחד מבעליה של היצירה היה הדוכס הגדול (גרנדוקה) של פירנצה. התמונה היא "קלאסית" באמת, במובן זה שבמשך דורות שימשה דוגמא של שלמות. היא אינה זקוקה לשום הסברים. האופן שבו מעוצבים פניה של הבתולה, הנמוגים כאילו בצל; האופן שבו ממחיש לפנינו רפאל את נפחו של הגוף המעוטף בשמלה מתנפנפת קלות; דרך ההחזקה האיתנה והעדינה של ישו התינוק – כל אלה מוסיפים לרושם השלווה הגמורה.

תמונה נוספת של רפאל בחדר היא מדונה וילד עם קדושים (Madonna del Baldacchino).

בחדר יופיטר נמצאת תמונה נוספת של רפאל – "אשה עם צעיף" (1516 לערך).

 

הדירות המלכותיות והאימפריאליות (Appartamenti Imperiali e Reali)

בתחילת המאה ה-18 בר בדירות הפרטיות הנסיך הגדול של טוסקנה, פרדיננדו דה מדיצ'י; לאחר מכן, בין סוף המאה ה-18 למחצית הראשונה של המאה ה-19, הם שופצו ושונו על ידי הדוכסים הגדולים של הבסבורג-לורן. משנת 1865 התגוררו בו בני משפחת המלוכה לבית סבויה (ומכאן השם) בתקופה הקצרה שבה פירנצה הייתה בירת איטליה, והותירו את חותמת טעמם על המראה הכללי של הדירות המלכותיות והאימפריאליות.

הדירות מרוהטות בפאר עם פריטים מאוספי מדיצ'י, הבסבורג-לורן ובית סבויה, הם נושאים עקבות של השושלות המשתנות. השולחנות עם שיבוצי אבן חצי יקרות, קונסולות ומראות, ריהוט ושטיחי משי על הקירות הם בתערובת בולטת של סגנונות, המשקפים את חיי היומיום והטעם של התקופות והתושבים השונים.

הריהוט והעיצוב שם מדהימים! הדירות תופסות 14 חדרים, הממוקמים באגף הדרומי של ארמון פיטי. הדירות סגורות זמנית (נכון ליוני 2024).

 

קומה 2

הגלריה לאמנות מודרנית (Galleria d'Arte Moderna) אוצרת יצירות מהמאה ה-18 וה-19. הציורים של קבוצת הציירים מפירנצה – המאקיאיולי (Macchiaioli) (המקבילה המקומית לאימפרסיוניזם) שולטים באוסף.

 

מכתירה את הארמון היא "הגלריה לתלבושות ואופנה" (Museo della Moda e del Costume), המארחת כמה תערוכות זמניות צבעוניות עם דגש על אופנה.

 

בחצר הגדולה של הארמון, חצר אמנטי (Ammannati), הקרויה על שמו של הארכיטקט שלה, ברתולומאו אמנטי, נמצאים פסלים מספר, ביניהם פסל קבוצתי מן העת העתיקה "הרקולס הנלחם בענק אנתיאוס". המאה הראשונה משיש.

 

גני בובולי

מאחורי ארמון פיטי נמצאים גני בובולי המעוטרים במזרקות ובפסלים – אט אט אבל בטוח הוחזרו לתפארתם הבתולית הודות להשקעה של 2 מיליון יורו של בית האופנה גוצ'י בפירנצה.

מבט מארמון פיטי אל גני בובולי, רומא; Depositphotos

הביקר בגנים מאפשר למבקרים לחוות את החיים בחצר המלכות.

 

הציר הראשי של הגנים יוצא ממרכז החזית האחורית של הארמון ועולה במעלה גבעת בובולי. יש בהם מדשאות אינסופיות, צמחייה רבה, מזרקה ובריכה עם ברווזים וגם נוף מופלא של העיר הנשקף מהנקודה הגבוהה ביותר בהם. ​

 

מאזורים רבים בגנים נשקפים נופי העיר.

 

בקצה התחתון של הגנים, אל תפספסו את גרוטה דל בוונטלנטי (Grotta del Buontalenti) הפנטסטית, עטורת צדפים ואבני חן.

כרטיס לארמון פיטי, 16 יורו

כרטיס משולב לארמון פיטי וגני בובולי, 22 יורו

הזמנה אונליין, תוספת של 3 יורו

שעות פתיחה

שלישי-ראשון, 8:15-18:30

 


מקומות ומסלולים באיזור