גלריה בורגזה ממוקמת בלב פארק בורגזה הגדול והיפה.
הארמון נבנה במאה ה-17 על ידי הקרדינל סקיפיונה בורגזה וכיום הוא משמש כמוזיאון ובו אוסף יחסית קטן, אבל מאוד איכותי, של אמנות הרנסנס.
במקור, הגלריה הכילה את אחד מאוספי האמנות הפרטיים המפוארים ביותר בעולם. הוא הוקם על ידי הקרדינל סקיפיונה בורגזה. בתחילת המאה ה-19 הנסיך קמילו בורגזה מכר חלקים גדולים מהאוסף לפריז, שם הם מוצגים עד היום בלובר.
מאז 1902 הוילה והגלריה הם בבעלות המדינה האיטלקית.
בגלריה הקטנה 20 חדרים הפרוסים על שתי קומות, והביקור בה מוגבל לשעתיים בלבד.
יש כאן כמה יצירות בולטות מאוד ומרשימות של אנטוניו קנובה וז'אן לורנצו ברניני (עם "אפולו ודפנה" המדהים). הוא מכיל גם כמה מציוריו של קרוואג'ו. הידיעה שאתם רואים אותן ברומא, שבה העבר עוטף אתכם מכל עבר, מעצימה את החוויה עוד יותר. מה שמדהים באמת היא העובדה שציירים מתקופת הרנסנס נגעו בנושאים שרלוונטיים גם לימינו. יש משהו חי באמנות הזאת, ולא מרגישים בה ריחוק למרות נקודת המבט ההיסטורית.
היחס בין הידידותיות למשתמש לבין החשיבות האמנותית במוזיאון זה היא כנראה האופטימלית ביותר בעולם.
אוסף האמנות
בקומה הראשונה, סדרה של חדרים שברובם מוקדשים לפיסול, ויצירת המופת תמיד נמצא במרכז החדר כך שתוכלו לגשת ישר אליה.
בקומת הקרקע תמצאו את אולמות הכניסה ו-8 חדרים. באולם הכניסה הגדול (Salone) יש תקרה מצוירת המתארת את המשא ומתן בין מרקוס פוריוס קאמילוס למלך הגאלי (שכבש את רומא בשנת 387 לפנה"ס), פסיפסים מהמאה הרביעית לספירה הממחישים קרבות של גלדיאטורים וציד בעלי חיים וראשי קיסרים אדירים – אדריאנוס ואנטונינוס פיוס.
באולם הראשון (Sala della Paolina) תוכלו לראות את הפסל המדהים ביופיו של פאולינה בורגזה, אחותו של נפוליאון, בתנוחת "ונוס המנצחת", אחד הפסלים המפורסמים ביותר של אנטוניו קנובה, משנת 1805.

פסל "ונוס המנצחת" של קנובה, גלריה בורגזה, רומא
באולם השני (Sala del Davide) נמצא פסל דוד של ברניני, עבודה מוקדמת של לורנצו ברניני, משנת 1623. ברניני תופש את הרגע הדרמטי בסיפור בו הוא עומד ליידות את האבן. כשכל הגוף בתנועה. כל שריר נמצא בשיא המאמץ. קומפוזיציה אלכסונית – נותן תחושה של תנועה.

פסל "דוד" של ברניני, רומא
באולם השלישי (Sala di Apollo e Dafne) נמצאת יצירת המופת של אפולו ודפנה של ברניני, שנוצרה מ-1622 עד 1625.

פסל "אפולו ודפנה" של ברניני, גלריה בורגזה, רומא
בחדר זה נמצא גם הפסל "ילד מחזיק אווז" שהוא אחד ממספר רב של עותקים רומיים המתוארכים למאה השנייה לספירה, והוא העתק מפסל הלניסטי יווני. הוא מתאר ילד יושב על הארץ ומחזיק אווז צמוד לחזהו.
באולם הרביעי (Sala degli Imperatori) 18 פסלים מוצגים בתערוכה של קיסרים מהמאה ה-17 וחטיפת פרספונה של ברניני. ברניני מתאר את מעשה החטיפה בדרמטיות כשהנערה מנסה לשווא להדוף את התוקף הנושא אותה אל שער עולם המתים שבפתחו עומד הכלב בעל שלושת הראשים. הפסל מתאפיין בתנועה סיבובית כלפי מעלה, דבר המזמין את הצופה להתבוננן בו מכל צדדיו. שימו לב לסימנים שמשאירה היד השרירית של הגבר בירך הימנית של פרספונה. ההגזמה והדרמטיות בתאור הדמויות כמו שרואים פה בפה הפתוח של פרספונה ובתנופה של השיער הם ממאפיני הבארוק.

פסל "חטיפת פרספונה" של ברניני, גלריה בורגזה, רומא
באולם החמישי (Sala dell'Ermafrodito) יש עותק רומי של פסל יווני מהמאה ה-3 לפני הספירה של הרמאפרודיטוס הישן. הרמאפרודיטוס נולד להרמס, שליח האלים ולאפרודיטי, אלה האהבה (ונוס בלטינית) ומכאן שמו. בצעירותו דבקה בו נימפה ושניהם התחברו ליצור כלאיים של גבר-אישה. בפסל מתואר מצבו הגופני והנפשי של הבחור בעל החזות הנשית. הוא מנסה להסתיר את אבריו הנשיים ולהחביא את פניו מהסובבים אותו.

הרמאפרודיטוס הישן, גלריית בורגזה, רומא; By Andrea Bergondi
המוצגים באולם השישי (Sala di Enea e Anchise) הם פסל מאת ברניני "אניאס נושא את אביו אנכיסס הרחק מטרויה", מתוארך 1618/19 ופסל נוסף מאת ברניני "אמת" מ-1646-1652.
באולם השביעי (Sala Egizia) התבוננו בפסל של "סאטיר עם דולפין", עותק רומי מתקופת הקיסר אדריאנוס.
באולם השמיני (Sala del Sileno) יש פסל של "סאטיר רוקד", עותק רומי על פי יצירה של הפסל היווני ליסיפוס. בנוסף נמצאים פה ציורים של קרואווג'ו "המדונה והילד עם סנטה אנה", "ילד צעיר עם פירות", דוד עם ראשו של גוליית.

"ילד צעיר עם פירות" של קרוואג'ו, גלריה בורגזה, רומא
היצירה "דוד עם ראשו של גוליית" משנת 1609 ורבים חושבים שראשו של גוליית המצוייר בה הוא למעשה דיוקן עצמי של האמן. שימו לב לניגוד החריף של אור וצל בתמונה זו.

"דוד עם ראשו של גוליית", קאראווג'ו, גלריה בורגזה, רומא
בקומה העליונה 12 חדרים.
בחדר התשיעי (Sala di Didone) ניתן לראות את הציורים Deposition ("ההורדה מן הצלב") ו"גברת עם חד קרן" מאת רפאל. רפאל היה אחד מהאמנים החשובים ביותר בתקופת השיא של הרנסאנס.

"ההורדה מן הצלב", רפאל, גלריה בורגזה, רומא
בחדר העשירי, "חדר הרקולס", יש ציור של "ונוס וקופידון" מאת לוקאס קראנאך (Cranach). הסיפור מאחורי התמונה הוא על קופידון שבכה כי נעקץ על ידי דבורה. אמו השיבה לו שפצעי האהבה, שהוא מביא על בני התמותה, קשים הרבה יותר. קראנאך מציג את ונוס כדמות ארוטית, מעורטלת, המסתתרת כביכול מאחורי צעיף שקוף וכובע גדול. היא דקה ועדינה יותר לעומת ונוס של ציירי הרנסנס האיטלקי.

"ונוס וקופידון עם חלב דבש", לוקאס קראנאך, גלריה בורגזה, רומא
באותו אולם נמצא ציור של דנאה מעשה ידי הצייר אנוטוניו דה קורג'ו .
בחדר 14 (Loggia di Lanfranco), נמצאים 2 פסלי חזה של הקרדינל סקיפיו בורגזה ומודל לפסל פרש של המלך לואי ה-14, ודיוקן של נער צעיר, כולם של ברניני.
בחדר 19 (Sala di Elena e Paride) נמצא דיוקן עצמי כבחור צעיר של ברניני.

דיוקן עצמי של ברניני, גלריה בורגזה, רומא
לבסוף, אולם עשרים (Sala di Psiche) מכיל כמה מהציורים הטובים ביותר של טיציאן. ביניהם נמצאת "אהבה שמימית וארצית", אחת מיצירותיו המוקדמות. הרבה שאלות נשאלו סביב הציור "אהבה שמימית וארצית": מי זאת האהבה השמימית ומי זו הארצית? מה תפקיד המצודה בצד שמאל של התמונה? יש כאן סמלים רבים להיבטים שונים של האהבה. הקופידון, הארנבת והארנבון, סצינת אילוף הסוס בסרקופג (חינוך לכיבוש היצר?), הלקאה ואישה העוברת עינוי כלשהו…

"אהבה שמימית ואהבה ארצית" של טיציאן, גלריה בורגזה, רומא
זהו אכן מוזיאון שאסור להחמיץ!
אפשר להגיע אל הפארק דרך שלושת הכניסות של הפארק הקרובות ביותר: Via Pinciana, Via Mercadante (הקרוב ביותר) ו- Via Raimondi.
גם אם לא השגתם כרטיסים לגלריה, תנו לעצמכם זמן לטייל בפארק רחב הידיים של וילה בורגזה, הריאה הירוקה של מרכז העיר רומא.
כרטיסים אפשר (רצוי) לרכוש אונליין.
חברות רבות מציעות סיורים בפארק במכונית גולף יחד עם כרטיס לגלריה. סיורים שונים בגלריה ובפארק תמצאו ב- Tiqets או ב- GetYourGuide
מספר האנשים המבקרים בגלריה מוגבל ל-360 כל שעתיים, לכן עדיף לבצע הזמנה מקוונת זמן רב מראש עבור משבצת הזמן הרצויה. אסור להכניס מצלמות. תנו מספיק זמן להגיע מהמטרו לגלריה – מתחנת המטרו לא תוכלו לראות את הגלריה ואין שלטים, אז זה יכול לקחת זמן למצוא (מוניות יכולות להוריד אתכם בכניסה לפארק אבל עדיין תצטרכו ללכת קצת משם).