פאלציו וקיו (Palazzo Vecchio)

פאלצו וקיו (Palazzo Vecchio) ממוקם בכיכר הסניוריה (Piazza della Signoria) ובו שוכן בית העירייה ומוזיאון. הארמון נבנה בין השנים 1299 ו-1314.

פאלאצו וקיו, פירנצה; By JoJan, CC BY-SA 3.0

בתוך הארמון אפשר להתרשם מהחדרים המעוטרים בציורי קיר אינסופיים וביצירות אמנות.

 

במקור שמו היה פלאצו דלה סניוריה אך, לאחר שינויי שם נוספים, קיבל לבסוף את שמו הנוכחי, פלאצו וֵקְיוֹ (Palazzo Vecchio "הארמון הישן") וזה קרה  כאשר דוכסי מדיצ'י עברו לפלאצו פִּיטִי (palazzo Pitti). ​

 

ליד הכניסה הראשית של הארמון ניצב פסל "דוד" הידוע של מיכאלנג'לו. הפסל המקורי עמד כאן בין השנים 1504 ל 1873, עד שבשנת 1910 הועבר לאקדמיה לאמנות של פירנצה ובמקומו נמצא כיום העתק של הפסל, לצד פסלו של בנדינלי "הרקולס וקאסוס" (Ercole e Caco).

פסלי "דוד" ו"הרקולס וקאקוס" משני עברי הכניסה לפאלאצו וקיו, פירנצה; By Andrzej Otrębski, CC BY-SA 4.0

הכניסה לאולמות הפלאצו עוברת דרך חצר שתוכננה על ידי מיקלוצו. היא מקושטת בציורי קיר של וזארי ובסמלים של הגילדות של פירנצה  ובמרכזה מזרקה קטנה מברונזה שבנה אנדראה דל ורוקיו (Andrea del Verrocchio) – "פוטו מכונף עם הדולפין" (Putto con delfino). זהו העתק של המזרקה המקורית שנמצאת בקומה השנייה של הארמון. זהו פסל שחייבים להתבונן בו מכל עבריו כאשר מכל זוית נגלה מראה אחר שלו.

 

בקומה השנייה שאליה מוביל גרם מדרגות מרשים של וזארי תמצאו מספר חדרים ואת קפלת הסניוריה.

 

"אולם החמש-מאות" (Salone dei Cinquecento)

זהו החלל הידוע ביותר בארמון ועוצמתו מדגימה את עוצמתם של בני מדיצ'י, שליטי פירנצה.

"אולם החמש מאות", פלאצו וקיו, פירנצה; By Bradley Grzesiak, CC BY-SA 2.5

האולם נבנה בהוראת הנזיר סבונרולה  בתקופה הקצרה בה החזיק בשלטון בפירנצה לפני שהוצא להורג ככופר בשנת 1498, בפיאצה דלה סיניוריה הסמוך.

פייר סודריני, שמונה אחריו לגונפלוניירה (התפקיד הבכיר ביותר ברפובליקה של פירנצה) לכל החיים, בחר בשני אמנים הפלורנטיניים הגדולים של אותה תקופה, ליאונרדו דה וינצ'י ומיכלאנג'לו בונרוטי, לעטר את קירות אולם המועצה עם סצנות של שני קרבות מרכזיים בהיסטוריה של הרפובליקה הפלורנטינית, הקרב על אנגיארי (La Battaglia di Anghiari) והקרב בין פירנצה ופיזה – קרב קאשיני (La Battaglia di Cascina).

הציורים שלהם לא הוצגו בסוף באולם – ליאונרדו צייר פרסקו יפהפה אך עדין מאוד בשל הטכניקה הניסיונית שבה נעשה שימוש ולכן נהרס, ומיכלאנג'לו מעולם לא הבין את עבודתו. העדויות היחידות שנותרו משתי יצירות המופת הן רישומי ההכנה שעשו שני אמנים אלו.

המראה הנוכחי של האולם מתוארך לדוכס הגדול קוזימו הראשון, שביקש מג'ורג'ו וזארי לעטר את הקירות.

עד לאחרונה האמינו כי מתחת לציורי הקיר של וזארי הסתתרה יצירת המופת של ליאונרדו, אך מומחים והיסטוריונים רבים של אמנות שללו באופן מוחלט אפשרות זו.

ציורי הקיר הנפלאים המקשטים את התקרה, הממוסגרים בגילופי זהב כמו גם כל עיטורי האולם, עשירים בסמלים ואזכורים דתיים ונועדו לרומם את גדולתם של קוזימו הראשון וכוח מדיצ'י.

אחד מציורי הקיר של וזארי הוא קרב מרציאנו (battaglia di Marciano), הקרב (1554) בו הובסה סיינה השנואה ע"י קוזימו דה מדיצ'י.

"קרב מרציאנו", ג'ורג'ו וזארי, פלאצו וקיו, פירנצה; By Sailko, CC BY 3.0

פסל גאונות הניצחון (Genio della Vittoria) של מיכאלאנג'לו עומד ממול לכניסה צמוד לקיר. זהו אחד מסדרה של פסלי שיש גבוהים על כנים העומדים באולם.

פסל "גאונות הניצחון" של מיכלאנג'לו, "אולם החמש מאות", פאלאצו וקיו, פירנצה; By I, Sailko, CC BY 2.5

"אולם השושנים" (Sala dei Gigli)

ג'יליו (Giglio) באיטלקית משמעו "שושן שחור"; זהו סמל הרפובליקה של פירנצה. חדר זה שימש כחדר כינוס של הסיניוריה, אנשי מימשל העיר.

הקירות מעוטרים בציורי קיר של דומניקו גירלנדיו (Domenico Ghirlandaio).הם מתארים קבוצה של אנשי מופת ברומא העתיקה, לצד שני קדושיה הפטרונים של פירנצה – יוחנן המטביל והקדוש סנוביוס (San Zanobi). גירלנדיו מיקם שישה אנשי מופת, אזרחי רומא העתיקה משני צדי הקדוש סנוביוס. שלושת אנשי המופת המופיעים בצד שמאל הם ברוטוס (Brutus), סקייבולה (Scaevola) וקמילוס (Camilus).  ברוטוס נחשב לפי המסורת הרומית כמיסדה של הרפובליקה שהטיל עונש מוות על שני בניו מה שהפך אותו לסמל הצדק הרומי. סקייבולה דמות אגדית המייצגת את אומץ הלב הרומי וקמילוס הציל את רומא מהפלישה הגאלית. שלושת אנשי המופת בצד הימני הם דקיוס סמוס, סקיפיו אפריקאנוס וקיקרוס.

שימו לב שבספנדרלים הוא הוסיף מדליונים עם דיוקנאות (מוטיב קלאסי) ואת הקשתות מעטרת אבן ראשה (עוד מוטיב קלאסי).

ציורי הקיר ב"אולם השושנים", פאלאצו וקיו, פירנצה

ניתן לבקר גם במגדל של הארמון, שנקרא מגדל ארנולפו די קמביו (Torre di Arnolfo di Cambio) אבל כדי להגיע למעלה תצטרכו לטפס כ-200 מדרגות.

 

קניית כרטיסים אונליין – כאן

רגיל, 12.5 יורו, גם למוזיאון וגם למגדל

לזכאי הנחה, 10 יורו, גם למוזיאון וגם למגדל

1 יורו תוספת לכל הזמנה באונליין

שעות פתיחה

כל יום, 9:00-19:00; יום חמישי עד 14:00

המגדל, כל יום, 9:00-17:00; יום חמישי עד 14:00